lördag 23 februari 2013

Budapest LCHF-style

Det är ju inte bara chokladbollar som är ett 'issue' för mig, jag har nog ett bakverk som jag inte kan leva utan och det är den helt underbara, fantastiska och utsökta Budapesten. Härligt seg nötmaräng fylld med lätt vispgrädde och frukt.

Detta har legat och småtrilskats i min bagarhjärna ett tag, och idag tog jag tag i det. Jag började att krångla till det rejält med att till den vispade äggvitan tillsätta kokosmjöl, mandelmjöl, fiberhusk och hasselnötsmjöl (jag hade läst detta på nätet någonstans). Ner med smeten i spritspåsen, sedan kändes det som att spritsa cement, snabbt smakprov på smeten och jag kände smaken av kokos. Sorry, Budapest ska INTE smaka kokos.

Nytt försök, bort med kokosmjölet, men exakt samma fenomen uppstod, spritsa cement, inte min grej. Vad gör man då...jo, man går 'Back to Basic' hur gör man Budapest? Äggvita, socker, hasselnötter och maizena. Socker byter jag ut med Stevia och maizena byter jag ut mot fiberhusk, sagt och gjort. Tredje försöket blir perfekt! LYCKA!

Ingredienser till en stubbe, 6 - 8 bitar

6 st Äggvitor
2 msk Sötningsmedel
1 tsk Fiberhusk
100 g grovt malda Hasselnötter

2 dl grädde
Hallon
Mörk Choklad

- Vispa vitorna stenhårt, du ska kunna vända bunken upp och ner och skaka bunken utan att vitorna trillar ur
- Blanda de torra ingredienserna väl, viktigt att fiberhusket fördelas väl annars blir det klumpar i smeten
- Vänd ner de torra ingredienserna snabbt i vitorna, vispa inte, rör så lite som möjligt
- Ner med allt i en spritspåse, jo du måste spritsa ut smeten, tro mig!
- Spritsa snyggt på bakplåtspapper, spritsa inte hela plåtens längd, lämna ungefär 5 - 7 cm på varje sida, spritsa drygt 15 rader (se bilden)
- Baka i 175 grader i 18 minuter, öppna sedan ungsluckan 10 sekunder baka ytterligare 2 minuter
- Låt svalan några minuter, vänd sedan botten och låt svalna helt
- Dra av pappret, vispa grädden, bred ut grädden, strö över hallon
- Rulla ihop Budapesten, ringla smält choklad över
- Skär i bitar

Svårare var det inte!

1 kommentar:

  1. Seriöst! Jag är väldigt väldigt glad att jag hittade till denna sida! Denna bakar jag på torsdag! Tack :)

    SvaraRadera