lördag 23 februari 2013

Knäckig Äppelkaka

Nu är ju inte allt jag bakar LCHF, långt ifrån. Att baka LCHF är verkligen en utmaning, men ibland måste jag falla tillbaka till busenkelt recept som blir helt perfekt och underbara.

Gårdagens middag var ändå helt OK, räksoppa, konfiterad anka och som avslutning denna knäckiga äppelkaka. Jag vågar knappt räkna på kolhydraterna här, äpple, socker, mjöl...men ibland bara måste man!

Ingredienser till 6 - 8 pers

200 g Smör
200 g Socker
225 g Mjöl
2 tsk Kanel + lite Socker
1 Handfull Mandlar
6 - 8 Äpplen

- Blanda smör, socker, mjöl till en mördeg (tillsätt absolut inget vatten)
- Skala äpplen och tärna dem
- Hacka mandeln grovt
- Fodra botten av formarna med lite av mördegen, det ska vara en tunn botten. Jag använder mig av 'Le Creuset' minigrytor, självklart går det att använda en stor form eller andra små formar
- Varva äpplen, kanel, socker och mandelhack
- Täck äpplena med ett mördegslock, oxå detta tunt
- Strö över mandelhack, tryck fast dem lätt
- Baka i 200 grader i ca 25 minuter
- Servera med underbar hemmagjord vaniljsås, eller hemmagjord vaniljglass

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar