tisdag 19 februari 2013

LCHF-Hamburgerbröd

Experimenten med LCHF-bröd fortsätter i lilla Ystad. Har funderat på hamburgerbröd ett tag, ibland när man (jag) av misstag går förbi någon av de större snabbmatskedjorna som serverar hamburgare av olika slag blir man (jag) väldigt sugen. Då gäller det att ha karaktär, titta bort och gå vidare. Men varför inte fixa något ännu bättre själv.

Hamburgerbröd 8 st

Ingredienser:

8 ägg
100 g smält smör
2 dl vatten
2 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
4 msk fiberhusk
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
sesamfrön

- vispa äggen, blanda i smält smör och vatten
- blanda de torra ingredienserna (utan sesamfröna)
- rör ihop de torra ingredienserna och ägg/smör/vattnet
- låt svälla 5 min, det blir som en deg
- dela i 8 bitar, forma till hamburgerbröd, jag använder vatten på händerna för att få till den rätta formen
- pensla med rikligt med vatten, strö över sesamfrön
- baka i 200 grader i 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar