söndag 10 mars 2013

LCHF-bröd med keso, frön, blåbär och gojibär!

Söndagar känns som bakdagar, jag kan gå där i köket och bara 'lulla' omkring bland mina bunkar, slevar, tyllar och bakplåtar.

Idag har det bakats både nyttigt och onyttigt, vi börjar med det nyttiga ;-)

Det här är ett LCHF-bröd med keso, sedan var jag sugen på att ha lite tuggmotstånd, rotade runt en stund i skåpen och hittade lite frön och gojibär, hade även kvar lite tinade blåbär ifrån igår. Man får ju göra som Cajsa Warg INTE sa 'Man tager vad man haver!', släng i vad som passar och vad som finns i skåpen (och som funkar enligt LCHF-principen).

Ingredienser till 12 bitar

4 Ägg
125 g Keso
1,5 dl Mandelmjöl
1 msk Fiberhusk
1,5 msk Pofiber
3 tsk Bakpulver
50 g Cocosolja
1/2 tsk Salt

Sedan slängde jag i:

3 msk Solrosfrön
3 msk Linfrön
3 msk Melonkärnor
3 msk Gojibär
3 msk Sesamfrön
Blåbär

- Vispa ihop ägg och keso
- Smält cocosoljan
- Blanda de torra ingredienserna, rör i detta och cocosoljan i ägg/keso-smeten
- Rör i valfria smaksättningar
- Smeta ut allt på ett bakplåtspapper, jag gjorde en rektangel 20 cm gånger 30 cm
- Baka i 200 grader i drygt 15 minuter
- Skär i 12 rutor

Hur enkelt som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar