lördag 9 mars 2013

MiniTarteletterna!

Då blir det lite mördegsträsk! När jag var yngre lärde jag mig av min mormor att göra mördeg, kanske var det så att detta var det första receptet jag lärde mig, det var ju så enkelt. Mormor (som så många andra) kallade detta för 1-2-3-deg. Degen innehåller:

100 g Socker
200 g Smör
300 g Mjöl
(en skvätt vatten)

Men idag vet jag bättre, visst är det ett enkelt recept, men...det går att göra en ännu bättre mördeg. Har är min variant som alltid funkar

250 g Mjöl
125 g Florsocker
125 g Smör
1 Ägg
1 Äggula
1/2 Vaniljstång (går bra med vaniljsocker eller vaniljpulver)

- Blanda mjöl och florsocker
- Dela det KYLSKÅPSKALLA smöret i mindre bitar
- Smula ihop mjöl/socker och smöret till en smuldeg
- Vispa ihop ägget med gulan, skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda med äggen
- Blanda snabbt ihop smuldegen med ägg, arbeta ihop till en smidig deg, blanda inte i något vatten, är degen för 'torr', ta hellre lite mer ägg för att få ihop degen, arbeta så lite som möjligt
- Plasta in degen, kyl i minst 30 minuter

Nu kan du använd degen för att göra kakor (det går självklart att tillsätta andra smaker som citron, kanel, lime, nötter mm), fodra pajer eller till tarteletter

Jag bakar inte för varmt, 175 grader, kanske lite varmare, men det beror mycket på hur tunna kakorna / skalet är

Mina tarteletter fyller jag med Ganache som jag smaksatt på olika sätt, en hemmagjord vaniljkräm passar perfekt i tarteletterna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar