måndag 1 april 2013

LCHF-scones

Ibland när jag experimenterar blir det inte alltid som jag tänkt. Hade tidigare sett ett recept på scones LCHF-style, receptet innehöll Pofiber, nu är inte Pofiber någon favorit precis, jag vet inte varför jag har lite svårt för det. Tror egentligen att det beror på att det är processad potatis, det har liksom tappat sin naturlighet...svårt att förklara, det är liksom en känsla.

I alla fall blev det inte speciellt goda scones, de gick att äta, men inte mycket mer.

Men skam den som ger sig, idag tänkte jag om. Basen måste vara mandelmjöl, smör, ägg, bakpulver. Sedan behövs vätska och för att binda ihop det hela behövs fiberhusk..och nu blev det riktigt bra!

Ingredienser till två scones

3 dl Mandelmjöl
2 msk Fiberhusk
1 tsk Salt
1,5 tsk Bakpulver
1 tsk Kardemumma
50 g Smör
3 Ägg
1 dl Vispgrädde

- Blanda de torra ingredienserna
- Smula ner smöret i ingredienserna, det ska bli en smulig massa
- Vispa ihop ägg och grädde
- Blanda ihop allt till en smet
- Låt svälla i 5 minuter
- Klicka ut på plåt och forma till två scones
- Baka i 200 grader i 15 minuter

Ät varma med smör och ost.


3 kommentarer:

  1. Hur fick du dem så fluffiga? Mina blev platta som pannkakor. Hur hårt ska man vispa grädden och äggen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vispar snabbt ihop ägg och grädde, jag plattar inte heller ut dem väldigt mycket. Degen ska vara relativt lös, den är kletig.

      Radera
  2. Bakade dom här minus kardemumma. Dom blev jätte bra och gick bra att äta kalla. Hoppas det är okej att jag lagt upp receptet på min blogg och även länkat hit till dig och orginalreceptet. Jo jag gjorde ännu en ändring, hade i lite kruska kli :O http://fatinkl.bloggplatsen.se/

    SvaraRadera